Lagrets status är endast en prognos, och vi kan inte garantera lagerhållning/lagersaldo. Om det uppstår fel i lagersaldot förbehåller vi oss rätten att annullera ordern.
Standardförsäljningsvillkor för konsumentköp av varor via Internet
Inledning
Detta köp regleras av de nedanstående standardvillkoren för konsumentköp av varor över internet. Konsumentköp över internet regleras huvudsakligen av avtalslagen (Avtalslagen), konsumentköplagen (Konsumentköplagen), marknadsföringslagen (Marknadsföringslagen), lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen) samt e-handelslagen (E-handelslagen). Dessa lagar ger konsumenten tvingande rättigheter och är tillgängliga på Sveriges Riksdags webbplats. Villkoren i detta avtal ska inte tolkas som en begränsning av de lagstadgade rättigheterna utan fastställer parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter vid köpet.
1. Avtalet
Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, uppgifter som ges i beställningslösningen och eventuellt särskilt avtalade villkor. Vid eventuell motsättning mellan uppgifterna, gäller det som särskilt avtalats mellan parterna i första hand, förutsatt att det inte strider mot tvingande lagstiftning.
Avtalet kommer dessutom att kompletteras med relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter.
2. Parterna
Säljare: Powershack AS
Adress: Dronningens gate 47, 8006 Bodø
E-post: post@heikid.se
Telefon: +47916 88 599
Organisationsnummer: 923 491 414
Köpare är den konsument som lägger beställningen, och benämns i det följande som köpare/köparen.
3. Pris
Det angivna priset för varan och tjänsterna är det totala priset som köparen ska betala. Detta pris inkluderar alla avgifter och tilläggskostnader. Ytterligare kostnader som säljaren inte har informerat om före köpet ska inte bäras av köparen.
4. Avtalets ingående
Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren.
Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit skriv- eller inmatningsfel i säljarens erbjudande i beställningssystemet i webbshopen eller i köparens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att ett sådant fel förelåg. Lagerstatus är endast en prognos och vi kan inte garantera lagertillgänglighet. Vid felaktig lagerstatus förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen.
5. Betalning
Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den skickas från säljaren till köparen.
Om köparen använder kredit- eller betalkort vid betalning kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställningen. Kortet debiteras samma dag som varan skickas.
Vid betalning med faktura utfärdas fakturan till köparen vid varans avsändande. Betalningsfristen framgår av fakturan och är minst 14 dagar från mottagandet.
Köpare under 18 år kan inte betala med efterföljande faktura.
6. Leverans
Försändelser anses vara levererade när spårningen visar att försändelsen har levererats till den adress som mottagaren har angett. Det är alltid mottagarens ansvar att säkra sin egen brevlåda mot eventuella stölder som kan uppstå vid mottagandet.
Alla försändelser som skickas från vårt lager till den adress som mottagaren har angett anses vara levererade när spårningsnumret bekräftar mottagande/leverans till aktuell adress (detta gäller oavsett om mottagandet är signerat eller inte).
Om leveranstid inte anges i beställningssystemet ska säljaren leverera varan till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter kundens beställning. Varan ska levereras till köparen såvida inget annat har avtalats mellan parterna.
7. Risk för varan
Risken för varan övergår till köparen när denne, eller dess representant, har fått varorna levererade i enlighet med punkt 6.
8. Ångerrätt
Om inte avtalet är undantaget från ångerrätten kan köparen ångra sitt köp av varan enligt lagen om ångerrätt.
Köparen måste meddela säljaren om att ångerrätten används inom 14 dagar från det att fristen börjar löpa. Alla kalenderdagar inkluderas i fristen. Om fristen löper ut på en lördag, helgdag eller allmän helgdag förlängs fristen till närmast följande arbetsdag.
Fristen anses ha hållits om meddelandet skickas före fristens utgång. Köparen har bevisbördan för att ångerrätten har gjorts gällande, och meddelandet bör därför ske skriftligt (ångerrättsformulär, e-post eller brev).
Ångerfristen börjar löpa:
- Vid köp av enskilda varor börjar ångerfristen löpa från dagen efter att varan/varorna mottagits.
- Säljs ett abonnemang, eller innebär avtalet regelbunden leverans av identiska varor, börjar fristen löpa från dagen efter att den första försändelsen mottagits.
- Består köpet av flera leveranser, börjar ångerfristen löpa från dagen efter att den sista leveransen mottagits.
Ångerfristen förlängs till 12 månader efter utgången av den ursprungliga fristen om säljaren inte innan avtalets ingående informerar om ångerrätten och standardiserat ångerformulär. Detsamma gäller vid utebliven information om villkor, tidsfrister och procedurer för att använda ångerrätten. Om säljaren ger informationen under dessa 12 månader, löper fristen ändå ut 14 dagar efter den dag köparen mottagit informationen.
Vid utnyttjande av ångerrätten måste varan returneras till säljaren utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag köparen informerade om att ångerrätten utnyttjas. Köparen står för de direkta kostnaderna för att returnera varan, om inte annat avtalats eller säljaren har underlåtit att informera om att köparen ska täcka returkostnaderna. Säljaren får inte ta ut avgifter för köparens användning av ångerrätten.
Köparen kan prova eller testa varan på ett rimligt sätt för att fastställa dess art, egenskaper och funktion, utan att förlora ångerrätten. Om provningen eller testningen går utöver vad som är rimligt och nödvändigt kan köparen bli ansvarig för eventuell värdeminskning av varan.
Säljaren är skyldig att återbetala köpesumman till köparen utan onödigt dröjsmål, och senast 14 dagar från den dag säljaren mottagit köparens beslut att utnyttja ångerrätten. Säljaren har rätt att hålla inne betalningen tills denne har mottagit varorna från köparen eller tills köparen har visat bevis på att varorna har skickats tillbaka.
9. Försening och utebliven leverans – köparens rättigheter och tidsfrist för att framställa krav
Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent i enlighet med avtalet, och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagens kapitel 5, beroende på omständigheterna:
- hålla inne betalningen,
- kräva fullgörelse,
- häva avtalet, och/eller
- kräva skadestånd från säljaren.
Vid krav på påföljder bör meddelandet av bevisningsskäl vara skriftligt (t.ex. via e-post).
Fullgörelse
Köparen kan hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör avtalet. Köparen kan dock inte kräva fullgörelse om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna, eller om fullgörelse skulle innebära en så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det står i väsentlig disproportion till köparens intresse av att avtalet fullgörs. Om hindret upphör inom rimlig tid kan köparen ändå kräva fullgörelse.
Köparen förlorar rätten att kräva fullgörelse om denne väntar orimligt länge med att framställa kravet.
Hävning
Om säljaren inte levererar varan i tid ska köparen uppmana säljaren att leverera inom en rimlig tilläggsfrist. Om säljaren inte levererar varan inom tilläggsfristen kan köparen häva köpet.
Köparen kan också häva köpet omedelbart om säljaren vägrar att leverera varan, eller om det avtalade leveransdatumet var avgörande för avtalets ingående och köparen informerade säljaren om detta.
Om varan levereras efter tilläggsfristen eller efter det avgörande leveransdatumet måste kravet på hävning framställas inom rimlig tid efter att köparen fått kännedom om leveransen.
Skadestånd
Köparen kan kräva skadestånd för förluster som orsakats av förseningen. Detta gäller dock inte om säljaren kan visa att förseningen beror på en omständighet utanför säljarens kontroll som denne inte rimligen kunde ha förutsett vid avtalets ingående, undvikit eller övervunnit konsekvenserna av.
10. Fel på varan – köparens rättigheter och reklamationsfrist
Om det föreligger ett fel på varan ska köparen inom rimlig tid efter att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts meddela säljaren om att hen vill åberopa felet. Köparen har alltid reklamerat i tid om det sker inom 2 månader från att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation kan dock göras senast två år efter att köparen tog emot varan. Om varan eller delar av den är avsedd att hålla betydligt längre än två år, är reklamationsfristen fem år.
Om varan har ett fel som inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida, kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagens kapitel 6, beroende på omständigheterna, hålla inne betalningen, välja mellan avhjälpande och omleverans, kräva prisavdrag, häva avtalet och/eller kräva skadestånd från säljaren.
Reklamation till säljaren bör ske skriftligen.
Avhjälpande eller omleverans
Köparen kan välja mellan att kräva att felet avhjälps eller att få en ny, motsvarande vara levererad. Säljaren kan dock motsätta sig köparens krav om det är omöjligt att genomföra eller skulle orsaka oskäliga kostnader för säljaren. Avhjälpande eller omleverans ska ske inom rimlig tid. Säljaren har som huvudregel inte rätt att genomföra fler än två försök att avhjälpa samma fel.
Prisavdrag
Köparen kan kräva ett rimligt prisavdrag om varan inte avhjälps eller omlevereras. Detta innebär att förhållandet mellan det reducerade och avtalade priset ska motsvara förhållandet mellan varans värde i felaktigt och avtalsenligt skick. Om det finns särskilda skäl kan prisavdraget i stället motsvara felets betydelse för köparen.
Hävning
Om varan inte avhjälps eller omlevereras kan köparen också häva köpet om felet inte är obetydligt.
11. Säljarens rättigheter vid köparens avtalsbrott
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Om köparen inte betalar eller uppfyller sina övriga skyldigheter enligt avtalet eller lagen, och detta inte beror på säljaren eller omständigheter på säljarens sida, kan säljaren enligt reglerna i konsumentköplagens kapitel 9, beroende på omständigheterna, hålla inne varan, kräva fullgörelse av avtalet, häva avtalet samt kräva skadestånd från köparen. Säljaren kan också, beroende på situationen, kräva dröjsmålsränta, inkassoavgifter och en skälig avgift för outlösta varor.
Fullgörelse
Säljaren kan hålla fast vid köpet och kräva att köparen betalar köpesumman. Om varan inte har levererats, förlorar säljaren sin rätt att kräva fullgörelse om hen väntar orimligt länge med att framställa sitt krav.
Hävning
Säljaren kan häva avtalet om det föreligger ett väsentligt betalningsdröjsmål eller annat väsentligt avtalsbrott från köparens sida. Säljaren kan dock inte häva avtalet om hela köpesumman redan har betalats. Om säljaren sätter en rimlig tilläggsfrist för betalning och köparen inte betalar inom denna tidsfrist, kan säljaren häva köpet.
Dröjsmålsränta och inkassoavgifter
Om köparen inte betalar köpesumman i enlighet med avtalet, kan säljaren kräva dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid utebliven betalning kan kravet, efter förvarning, skickas till inkasso. Köparen kan då bli ansvarig för avgifter enligt inkassolagen.
Avgift för outlösta icke-förskottsbetalda varor
Om köparen inte hämtar ut obetalda varor, kan säljaren debitera köparen en avgift. Avgiften ska högst täcka säljarens faktiska kostnader för att leverera varan till köparen. Sådan avgift kan inte tas ut av köpare under 18 år.
12. Garanti
En garanti som lämnas av säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de som köparen redan har enligt tvingande lagstiftning. En garanti innebär därmed ingen begränsning av köparens rätt att reklamera och ställa krav vid förseningar eller fel enligt punkt 9 och 10.
13. Personuppgifter
Ansvarig för behandlingen av insamlade personuppgifter är säljaren. Om köparen inte samtycker till något annat, får säljaren enligt dataskyddsförordningen endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet. Köparens personuppgifter får endast lämnas ut till tredje part om det är nödvändigt för att avtalet mellan köparen och säljaren ska kunna genomföras, eller om det krävs enligt lag.
14. Tvistlösning
Klagomål riktas till säljaren inom rimlig tid, se punkt 9 och 10. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i samförstånd. Om detta inte lyckas kan köparen kontakta Konsumentverket för medling. Konsumentverket nås på telefonnummer 0771-42 33 00 eller via www.konsumentverket.se.
EU-kommissionens klagomålsportal kan också användas om du vill framföra ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är en konsument bosatt i ett annat EU-land. Klagomålet lämnas in här: http://ec.europa.eu/odr.